Na temelju odredbi člana 101. stav (1). tač. e.), f.) i g.) Zakona o zaštiti potrošača u BiH („Službeni glasnik BiH“ broj 25/06) i s tim u vezi inicijativi i zaključcima sa sastanka Inspektorata Federacije BiH i Republike Srpske održanog dana 24.04.2009.godine, Ombudsmen za zaštitu potrošača u BiH donosi Smjernice i preporuke u Sektoru potrošačkih kredita
1. Obveza kreditora je osigurati dostupnost informacijama, transparentnost i pravo izbora u rukama potrošača;
2. Predugovorna informacija koja se potrošačima daje u ponudama za kredite treba biti prezentirana na istom, standardnom obrascu za informacije o kreditnoj ponudi, sa svim ključnim činjenicama i brojkama;
3. Osigurati usporedivost i standardizaciju podataka o uvjetima kreditiranja;
4. Propisati Odluku o jedinstvenoj metodi izračuna realne godišnje kamatne stope na potrošačke kredite;
5. Propisati Odluku o jedinstvenoj metodi izračuna promjenjive godišnje kamatne stope na potrošačke kredite i uvjete za promjene godišnje kamatne stope;
6. Potrošač mora prije zaključenja ugovora o kreditu biti upoznat u pisanoj formi sa svim ugovornim odredbama;
a) netoiznos kredita;
b) ukupne troškove kredita;
c) uvjete za raniju otplatu kredita;
d) uvjete za raskid ugovora uključujući i one kada potrošač kasni s plaćanjem;
e) godišnju kamatu za kredit obračunatu na godišnjem nivou;
f) uvjete za promjene godišnje kamatne stope;
g) troškove osiguranja za postojeći dug ili bilo koje drugo osiguranje zaključeno u vezi s kreditom;
h) zalog koji se mora dati.
7. Kada ugovor nije sačinjen u pisanoj formi ili kada nedostaje neki od podataka potrošač ima pravo zatražiti raskid ugovora;
8. Kreditor ne smije zahtijevati ugovorne odredbe koje su nepravedne ili koje bi prouzrokovale štetu potrošaču;
9. U općim uvjetima ugovora o kreditu naročito nije punovažna odredba kojom ugovorna strana predviđa da obećanu činidbu može izmijeniti ili od nje odstupiti isključivo uzimajući u obzir svoj interes;
10. Ugovorne odredbe kojima potrošač izjavljuje da je bio upoznat s Općim uvjetima, Odlukama kreditora i drugim aktima kreditora su ništavne;
11. Kreditor nema pravo zaračunavati nikakve troškove za prijevremenu otplatu kredita u cijelosti ili djelomično;
12. Upotreba mjenica i čekova prilikom zaključenja ugovora o potrošačkom kreditu je zabranjena;
13. U slučaju nedoumice u vezi sa značenjem pojedinih odredbi u ugovoru, važit će značenje koje je povoljnije za potrošača;
14. Banke trebaju razmotriti mogućnost sniženja kamatnih stopa ili ukoliko nemaju mogućnosti za to, zadržati kamate na istoj razini;
15. Odluke o povećanju kamata na potrošačke kredite koje su jednostrano donijele banke su nevažeće i pravno neutemeljene u slučajevima nepostojanja ugovorne klauzule ili njene nepreciznosti u pogledu uvjeta i načina izračuna promjene kamatne stope ili zbog nedovoljnog upoznavanja potrošača s tim odredbama;
16. Banke su obvezne uskladiti svoje poslovanje i odredbe ugovora o potrošačkom kreditu s Zakonom o zaštiti potrošača u BiH („Službeni glasnik BiH“ broj 25/06)
Ombudsman
za zaštitu potrošača u BiH
Dragan Doko